Hallo,
We zijn maandag met de fiets naar ISVAG gereden.
ISVAG is een fabriek die afval verwerkt. In ISVAG zelf hebben we ook een rondleiding gehad. Hier een verslagje over hoe het daar ging en wat we hebben geleerd.
Elke vrachtwagen die ISVAG binnenkomt, rijdt over de weegbrug. Het wegen gebeurt opnieuw wanneer de lege vrachtwagen wegrijdt. De binnengekomen vrachtwagens storten hun lading in de opslagbunker. Het grof vuil in de bunker wordt in de rotorschaar – een soort enorme koffiemolen – eerst in kleine stukjes gemalen. Daarna wordt al het afval met grijpkranen goed door elkaar gemengd, zodat makkelijk brandbare en minder brandbare bestanddelen goed door elkaar zitten.
De installatie waarin ze het afval verwerken is een roosteroven. Via schuivende en kantelende roosters beweegt het restafval van boven naar beneden, terwijl het opbrandt. Dit gebeurt bij een temperatuur van circa 950°C en duurt ongeveer drie kwartier.
Bij het verbranden komen er ook schadelijke stoffen vrij die worden gefilterd en door een grote schouw naar buiten gelaten. Na de verbranding blijft er onderaan de oven enkel nog as over. In volume is dit nog ongeveer 10 % van de oorspronkelijke hoeveelheid afval. De as gaat eerst door een waterbad om af te koelen en komt daarna via een triltafel in een aparte opslagbunker terecht.
Maar eerst haalt een grote ronddraaiende bandmagneet er nog het ijzer uit, dat hergebruikt wordt in de staalindustrie. De overgebleven as wordt volledig hergebruikt in de wegenbouw. De warmte die daarbij vrijkomt gebruikt men ook opnieuw. Hier is de link naar de site van ISVAG: http://www.isvag.be
Het raadsel van wat er gebeurt met ons restafval, is nu opgelost!
Ik hoop dat jullie hier veel van hebben geleerd en nu alles weten over ISVAG.
Groetjes, Nele, Silke, Annelies en Luka van groep 8.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten